Text
English For Nusantara Kelas VIII
Pusat Perbukuan; Badan Standar, Kurikulum, dan Asesmen Pendidikan; Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi memiliki tugas dan fungsi mengembangkan buku pendidikan pada satuan Pendidikan Anak Usia Dini, Pendidikan Dasar, dan Pendidikan Menengah, termasuk Pendidikan Khusus. Buku yang dikembangkan saat ini mengacu pada Kurikulum Merdeka. Kurikulum ini memberikan keleluasaan bagi satuan/program pendidikan dalam mengimplementasikan kurikulum dengan prinsip diversifikasi sesuai dengan kondisi satuan pendidikan, potensi daerah, dan peserta didik.
Pemerintah dalam hal ini Pusat Perbukuan mendukung implementasi Kurikulum Merdeka di satuan pendidikan dengan mengembangkan buku siswa dan buku panduan guru sebagai buku teks utama. Buku ini dapat menjadi salah satu referensi atau inspirasi sumber belajar yang dapat dimodifikasi, dijadikan contoh, atau rujukan dalam merancang dan mengembangkan pembelajaran sesuai karakteristik, potensi, dan kebutuhan peserta didik.
Adapun acuan penyusunan buku teks utama adalah Pedoman Penerapan Kurikulum dalam rangka Pemulihan Pembelajaran yang ditetapkan melalui Keputusan Menteri Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi No. 262/M/2022 Tentang Perubahan atas Keputusan Mendikbudristek No. 56/M/2022 Tentang Pedoman Penerapan Kurikulum dalam rangka Pemulihan Pembelajaran, serta Keputusan Kepala Badan Standar, Kurikulum, dan Asesmen Pendidikan Nomor 033/H/KR/2022 tentang Perubahan Atas Keputusan Kepala Badan Standar, Kurikulum, dan Asesmen Pendidikan Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi Nomor 008/H/KR/2022 tentang Capaian Pembelajaran pada Pendidikan Anak Usia Dini, Jenjang Pendidikan Dasar, dan Jenjang Pendidikan Menengah pada Kurikulum Merdeka.
English for Nusantara VIII is developed based on the principles and learning objectives as stated in Indonesian Kurikulum Merdeka. Using a genre-based approach, the activities are structured from oral to written language skill development. Also, the book fosters students' character building following the values of Pancasila Student Profile as well as issues related to United Nation's Sustainable Development Goals (SDG) through broad topics such as Environment and Friendship.
English for Nusantara VIII is written by a collaborative team comprising academicians and practitioners in English education. Each of the units in the five chapters is opened with a Say-What-You-Know section to brainstorm students with the overarching topic. The materials are then presented step-by-step to scaffold students in learning English through Listening, Speaking, Reading, Viewing, Writing, and Presenting in a variety of activities. An intermezzo for expanding students' knowledge is given in a small section called "Did You Know?" In addition, an enrichment section closes every unit to provide extra activities beyond the main materials. Tasks are given as worksheets in every section, to which a summary of reflection is given at the end of each chapter for the students to self-identify their learning achievement.
The overall design of the book involves a consistent group of characters that are specially created to suit the age group of the book readers. The combined elements of topics, characters, and illustrations are nicely presented to enhance students' engagement in learning English.
Tidak ada salinan data
Tidak tersedia versi lain